Maklumat Penting tentang KT Blog

Blog ini dibangun, diurus dan dikemaskini oleh
Nama: Lee Siok Enn
No. Matrik: D20102046035
Kursus: KRT3013 (Teknologi Maklumat Sekolah Rendah)

Content

Objektif Topik

1. Menjelaskan ciri-ciri fizikal istimew a yang terdapat di negara kita.
2. Mengetahui dan menghargai bangunan dan binaan di negara kita.
3. Mengetahui keindahan tempat peranginan dan rekreasi di negara kita.
4. Memupuk semangat cinta akan negara dan seterusnya berusaha
mengekalkan alam semula jadi yang terdapat di negara kita.

Hutan Hujan Tropika

Negara kita yang terletak berhampiran Garisan Lintang mempunyai hutan yang dipanggil Hutan Hujan Tropika. Hutan boleh dijumpai di kawasan bukit sehingga ke tepi pantai. Berikut adalah jenis-jenis hutan di negara kita.

Hutan Paya Air Tawar
Hutan ini boleh dijumpai di kawasan pedalaman dengan saliran yang kurang baik dan air bertakung di kawasan ini. Jenis-jenis pokok yang tumbuh di sini termasuklah mengkuang, nipah, gelam dan beberapa jenis palma. Hidupan liar yang biasanya hidup di kawasan hutan ini ialah ular, biawak dan buaya.


Hutan Paya Air Masin
Hutan ini tumbuh di kawasan tepi pantai yang terlindung atau muara sungai yang berlumpur dan dipengaruhi air pasang dan surut. Pokok di sini mempunyai akar yang unik yang dinamakan akar jangkang seperti pokok bakau. Pokok yang lain termasuklah gelam, ramin, nibong, nipah dan paku pakis. Burung bangau, kera, memerang, biawak dan ular pula tinggal di kawasan hutan ini.


Hutan Pantai
Ianya tumbuh di kawasan tepi pantai yang berpasir dan terdedah kepada tiupan angin yang kencang. Oleh itu, pokok di sini adalah jenis yang tahan tiupan angin dari laut termasuklah pokok ru, mengkuang laut dan pokok kelapa. Haiwan yang hidup di sini biasanya ular, burung dan monyet.


Hutan Gunung
Hutan ini terdapat di kawasan tanah tinggi melebihi 1000m dari paras laut. Tumbuhan di sini kebiasaanya lebih rendah atau terbantut dan tumbuh jarang-jarang antara satu sama lain. Pokok yang biasa dijumpai di sini ialah laurel, paku pakis dan periuk kera. Haiwan di sini mempunyai bulu yang panjang dan tebal termasuklah tupai gunung, siamang dan burung.

No comments:

Post a Comment