Maklumat Penting tentang KT Blog

Blog ini dibangun, diurus dan dikemaskini oleh
Nama: Lee Siok Enn
No. Matrik: D20102046035
Kursus: KRT3013 (Teknologi Maklumat Sekolah Rendah)

Content

Objektif Topik

1. Menjelaskan ciri-ciri fizikal istimew a yang terdapat di negara kita.
2. Mengetahui dan menghargai bangunan dan binaan di negara kita.
3. Mengetahui keindahan tempat peranginan dan rekreasi di negara kita.
4. Memupuk semangat cinta akan negara dan seterusnya berusaha
mengekalkan alam semula jadi yang terdapat di negara kita.

Kepentingan Tumbuh-tumbuhan Semula Jadi

Tumbuh-tumbuhan semula jadi mempunyai banyak kepentingan. Ayat flora bermaksud tumbuh-tumbuhan dan fauna pula bermaksud binatang.

Hutan hujan tropika negara Malaysia kaya dengan pelbagai flora dan fauna. Kepelbagaian ini menarik pelancong luar negara datang ke negara kita. Contohnya, bunga Rafflesia (bunga yang terbesar di dunia) telah menarik kunjungan pelancong ke Sabah dan Perak. Selain itu, flora dan fauna juga menjadi bahan penyelidikan oleh para pegawai penyelidik tempatan dan asing. Penyelidikan ini penting kerana ianya menjamin warisan kepada generasi masa depan.

Ada kawasan yang dipelihara dan dilindungi di Malaysia. Pokok di kawasan hutan ini pula tidak boleh ditebang. Kawasan ini dikenali sebagai Hutan Simpan.

Kepentingan Kawasan Semula Jadi

1. Tempat Perlindungan Hidupan Liar
Hutan menjadi tempat pembiakan dan tempat tinggal kepada pelbagai jenis haiwan. Makanan boleh diperolehi dengan banyaknya di kawasan hutan yang terlindung.

2. Sumber Perhutanan
Hutan di negara Malaysia mempunyai pelbagai pokok seperti damar, buluh dan rotan. Pokok-pokok besar pula menjadi sumber kayu untuk industri perabut dan pembuatan. Selain itu, hutan juga merupakan sumber perubatan dengan tumbuhan herba seperti asam jawa, kacip fatimah, tongkat ali dan banyak lagi.

3. Kawasan Tadahan
Hutan adalah penting untuk mengekalkan dan mengawal kadar aliran air hujan. Air yang melalui sungai akan dirawat untuk kegunaan harian kita.

4. Mencegah Hakisan
Tumbuh-tumbuhan yang hidup di kawasan cerun atau lereng bukit dapat mencegah hakisan tanah kerana akar tumbuh-tumbuhan akan mencengkam tanah. Oleh itu, tanah sukar dialirkan oleh air hujan.

5. Pembiakan Hidupan Laut
Tumbuh-tumbuhan yang hidup di kawasan paya bakau dapat mengelakkan hakisan di sepanjang paya bakau. Ianya dapat memecahkan ombak dan memperlahankan arus air laut. Kawasan ini juga menjadi tempat perlindungan dan pembiakan kepada haiwan seperti siput, lokan, udang galah dan pelbagai jenis ikan.

No comments:

Post a Comment